Mikä on KuTeS

KuTeSin pitkä historia lyhyesti, ja seuran tarkoitus

Kuopion teknillinen seura perustettiin jo tsaarinajalla.  Syntysanat lausui piiri-insinööri Telén vuoden 1908 lopussa ja perustamiskokus pidettiin tammikuussa 1909. Samalle vuodelle osuu mm. Kuopion Kaupunginorkesterin ensimmäiseksi konsertiksi luettava tilaisuus ja uudenkarhean museon pääportaikon Rakentajat-freskon valmistuminen (taiteilija Juho Rissanen). Seuran säännöt vahvistettiin vuonna 1917, allekirjoittajana Venäjän keisarillisen armeijan kenraalimajuri, Kuopion läänin kuvernööri A. Spåre.

Silloin ja edelleen yhdistyksen tarkoituksena on toimia Kuopiossa ja sen lähiseuduilla asuvien jäsentensä yhdyssiteenä, tukea heidän pyrkimyksiään ja harrastuksiaan sekä edistää suomalaisen tekniikan alan kirjallisuuden, teknillisten tieteiden, tekniikan, teollisuuden ja talouden kehitystä.

Otava-lehti 1909

KuTeS toimii Tekniikan Akateemisten suojeluksessa. TEK myöntää avustuksia jäsentapahtumiin ja auttaa KuTeSia verkottumaan esimerkiksi muiden alueseurojen kanssa. Vastavuoroisesti KuTeS avustaa TEK:in tapahtumissa alueella. TEK:in Pohjois-Savon alueesta vastaavan asiamiehen Jukka Oravan voikin usein tavata KuTeSin tapahtumissa.  KuTeS puolestaan haluaa tukea kuopiolaisia tekniikan opiskelijoita, erityisesti Kvantti ry  -killan kautta.

Seuran arvot

• Avoimuus, KuTeSin aktiivitoimijat haluavat toimia avoimesti ja läpinäkyvästi jäsenistöä ja yhteistyökumppaneitaan kohtaan.
  • Iloisuus, tekniikka on yhteinen asia, joka tuo iloa yhdistystoiminnassa mukana oleville. KuTeS sitoutuu rakentamaan toimintansa ja prosessinsa niin, että se huomioi yhdistyksen ja jäsenistön resurssit ja tukee jäsenistön verkottumisen ja hauskanpidon tarkoitusperiä.
  • Yhteisöllisyys, kaikki jäsenet, aktiivitoimijat ja avecit ovat tärkeitä. KuTeSin on sitouduttava päätöksenteossaan, toimintaa suunniteltaessa, toteutettaessa ja linjauksia tehtäessä siihen, että yhdistyksen jäsenten mielipiteet ovat tärkeitä ja heidän toiveensa ja etunsa huomionarvoisia.
  • Sitoutuneisuus, KuTeS on luotettava yhteistyökumppani niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Annetuista lupauksista pidetään kiinni ja niitä annetaan harkitusti. KuTeS kehittää toimintaansa pitkäjänteisesti yhdessä sovittuja päämääriä päättäväisesti tavoitellen. Jäsenistön sitoutumista toimintaan kannustetaan.

KuTeSin jäsentapahtumat

Tavoitteena on järjestää yhdistyksen sääntömääräisten kokousten lisäksi vuosittain

• pari yritysvierailua, yksi keväällä ja toinen syksyllä
  • kolme juhlaa: vappu, rapujuhla ja pikkujoulut
  • joitain pienempiä tapahtumia, esim. erityisesti perheille suunnattu lumirieha helmikuussa ja urheilullisia aktiviteetteja jäsenille

Osa tapahtumissa järjestetään yhteistyössä tekniikan opiskelijoiden killan Kvantti Ry:n kanssa.

Lisäksi avustaamme TEK:in tapahtumissa alueella, eli mm. järjestämme ohjelmaa kesäkuun alun kesäjuhlaan ja auttelemme lasten tiedepäivässä syyskuussa.

TEK:in lasten tiedepäivät 2023, tutkija Piin lavashow
KuTeSin pikkujoulut 2023 hotelli Puijonsarvessa

Kutesin johtokunta 2024

Mika Raatikainen, puheenjohtaja +358 44 7182048, mika.raatikainen@kuopio.fi

Johanna Närväinen, sihteeri ja somevastaava,  johanna.narvainen@gmail.com

Risto Rissanen, perinnevastaava

Jeri Pylkkänen, yhteyspäällikkö

Kasperi Vuorikari, seuran isäntä

Joonas Ruuskanen, opiskelijayhteistyökoordinaattori

Jorma Tuovinen, rahastonhoitaja

Johtokunta valitaan vuosittain vaalikokouksessa ja sen toivotaan uudistuvan tasaisesti, mutta tietotaitoa hukkaamatta. Roolit sovitaan joustavasti ihmisten kiinnostusten ja ajankäyttömahdollisuuksien mukaan. Jos johtokuntatyö kiinnostaa, ole yhteydessä sen jäseniiin.